Jag har idag haft min första "musiklektion" med nio förskoleklassbarn, där min tanke var att introducera en påsksång genom att först klappa rytmen och sjunga och därefter lägga till instrument. En påskkärring som någon av mina egna barn gjort hade jag med som rekvisita, vilken vi pratade lite kring. Har någon sett någon påskkärring någon gång, vart flyger dom, vad tror ni dom gör där osv. Sången heter Titta i luften, vilken jag försökte introducera på samma vis som Marie gjorde, klappa på knän, mage, axlar och huvud och sjunga bang bang, dang dang, rad da, gosch gosch, bang bang, dang, dang, rad da, gosch. Efter tre gånger frågade jag barnen om de kunde beskriva vad vi gjorde, en av barnen svarade "först gör vi allt, sen gör vi allt fast bara en gång på huvet", det var en bra reflektion över vad vi gjort. Därefter fortsatte vi att klappa rytmen och jag bad dem sjunga med när de ville, vilket några av barnen gjorde andra gången medan några mest iakttog och nöjde sig med rytmen.
Nu var det dags för instrumenten, vilket det fanns rikligt med i denna klassen. Jag förklarade att de skulle få välja instrument tre åt gången, sen sjöng jag sången "Vad får det lov att va, att spela på idag." Det gick också bra, fast jag inte riktigt kom ihåg vad alla instrument hette. Men det blev egentligen ett ganska bra sätt att få alla att tänka till vad instrumenten kunde heta och det jag och barnen inte kom på visste min handledare som också var med. Ett av barnen sa med skrattande röst "gurka, att den heter gurka visste ja inte". Själva spelandet blev väldigt livligt, de hade rikligt med intstrument på skolan men de använde dem lite för sällan, beskrev min handledare, så det var inte förbi "kladdstadiet" kan man säga. Men vi försökte så gott vi kunde att både sjunga och spela på intstumenten fritt. Min tanke var från början att dela upp så hälften spelade och hälften sjöng men det får bli en annan gång. Vi avslutade med att sjunga "Nu så ska vi sluta".
Min reflektion över aktiviteten är att det var en kul och givande upplevelse för mig och även för barnen. Jag är glad att jag vågade använda min röst som instrument då jag ännu inte lärt mig tillräckligt på gitarren. Till nästa gång ska jag lära mig vad instrumenten heter och lärt mig sången på gitarren.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar