söndag 1 maj 2011

Didaktiskt seminarium 19/5

En heldag med tips och idéer till olika musikaktiviteter vi kan ta med ut i förskolan och göra med barnen. Vi i våran grupp använde oss av Afrika/djungel tema där vi under en halvtimma utförde sång, dans/rörelse, lek och massage. Vi tog ansvar för var sin del och gav feedback och idée till varandra då det behövdes. Jag för min det tyckte det vore en kul grej att utmana i rörelse/dans, och det till en låta som spelades under fotbolls-VM i Sydafrika. Marie berättade att de rörelser som dansades i videon hade ursprung från äldre afrikanska stamdanser, men de användes inte till denna aktivitet. Så här såg vår momentplanering ut:

Tema Afrika/djungel



Moment 1 In the jungle

Vad: Samling av barnen och rörelse, instrument och sång till In the jungle.

Hur: Samla in barnen genom att vällkomna dem till samling. Pedagogen ska samla barnen en och en, först ska pedagogen hälsa på barnen genom att säga barnets namn och att hålla barnets hand, en efter en tills de bildar en ring. Pedagogen ska sitta i ringen och säga att vi ska till Afrika och djungeln där. Pedagogen kommer att börja med att dela upp olika instrument, och förklarar att de ska använda dem medan sången är i gång. Barnen som kan låten får också vara med och sjunga sången In the jungle. Barnen ska stå upp och börja spela i ringen och förlja pedagogens rörelse. Rörelsen är två steg in i ringen och två ut ur ringen. Andra steg är händerna över huvudet och vifta med armarna från sidan till sidan.

Varför: Alla barn ska bli sedda och känna sig delaktiga.  Eftersom temat är djungel är låten passande för det. Barnen behöver pröva på olika instrument fritt. i ringen när barnen gå in och ut i samma takt lär de dig kommunikation och koordination genom rörelsen. 


Moment 2 Dans – Waka Waka

Syfte: Rörelse och koordination, känna glädje i att röra sig till musik och att utveckla bland annat rörlighet, smidighet, timing och balans.

Vad: Dansa till musik från cd-skiva (Waka Waka med Shakira), imitera olika rörelser (se rörelseschema nedan).

Hur: Alla sprider ut sig så alla kan se dem/den som ska leda dansen. Viktigt att tänka på är att vara väldigt tydlig som ledare, gå igenom och visa vilka rörelser låten innehåller. Uddén (2004) beskriver att det är viktigt att vara tydlig och varierande i gester och mimik om man vill behålla barnens uppmärksamhet. Vidare tar hon upp vikten av att pedagogen/arbetslaget tränar upp taktkänslan och rösten, och att bygga upp ett stort register av texter, melodier och rörelser. Den musiska pedagogen blir då även skicklig på spontana musiska möten. Vi har benämnt rörelserna med ord som gör det lättare att associera till inre bilder. Visa mycket energi, det smittar av sig till barnen. Sätt på musiken och kör igenom låten. Sätt er på golvet när låten är slut så blir det lättare att fånga barnens intresse till nästa moment.
Varför: Om den motoriska utvecklingen ska gå framåt krävs att man ofta tränar grundrörelserna, bland annat hoppa, springa, klättra och krypa beskriver Westerlund (2003). Barnen ska känna att det är lätt att röra sig, men då behöver de utmanas och inspireras till att ofta röra sig. I den här dansaktiviteten tränas bland annat motoriken, koordinationen och kroppsuppfattningen. Vilket stöds av Lpfö -98 (2010) s.11, under utveckling och lärande mål står det att:

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin motorik, koordination och kroppsuppfattning…”

                     

Material: En låt (vi valde Waka waka med Shakira), gärna som barnen känner till och som har lite olika tempo. Och ett rörelseschema med benämningar på de aktuella rörelserna, att ha till hands när man ska träna in rörelserna.

Ett bra sätt att ge barnen inflytande är att de bestämmer låtar och dess rörelser, viket även genererar i att det efter ett tag finns mycket att välja på och som kommer ifrån barnen själva ursprungligen. Dessutom får vi in barnens egen musikkultur in i förskolan.

Moment 3 Elefant 

Vad: Jag skall göra en balans övning med barnen, där de får balansera till låten En elefant balanserade. Det kommer även spelas gitarr till för att få in instrument.

Hur: Barnen blir indelade i grupper genom att färgade lappar delas ut med samma färg som på repen. De som får lila lappar ställer sig vid det lila repet och så vidare. Det blir därför en naturlig gruppindelning. Varje grupp får stå på ett led och framför dem ligger det ett hopprep på golvet som de kan balansera på. Det går att använda sig utav exempelvis stenar, brädor eller något annat som går att balansera på. Leken går att göra både inne och ute. Både med cd-skiva och utan skiva beroende på om man väljer att endast sjunga eller inte. Men jag anser att det är lättast med skiva eftersom det viktigaste här är att de har kul samtidigt som de balanserar. Det går ju att utveckla sen när barnen känner igen leken.

Ett barn får balansera först och “hämtar” sen ett till barn och så vidare, till låten. De sjunger i låten: En elefant balanserade, sen hämtar han en annan elefant så barnen får vara elefanterna som balanserar.

Varför: Uddén (2004) tar upp att sången är en viktig del i barnens lärande. Genom sången lär sig barn både muntligt och kroppsligt. Det är därför bra att använda sig utav musik och dans samtidigt som vi vill lära barnen exempelvis rytmik, balans och mycket mer. Författaren tar också upp att musiken är ett bra hjälpmedel när vi vill välkomna barnen och låta de känna sig välkomna. Men också när det gäller samarbete och kontakten med andra barn. Genom min lek får de genom musiken, leka och även träna på sin motorik och balans. De får även träna på samarbete då alla skall vara med samtidigt som barnen lär sig ta ansvar att hämta ett till barn in i leken. Det blir ett roligt sätt för barnen att lära sig på.



Moment 4 Massagesaga

Vad: Massera varandra till en saga.

Hur: Barnen indelas två och två sittandes på golvet. Sagan läses två gånger för att barnen både ska få prova att massera och att få massage. De som av någon anledning inte vill vara med i momentet får sitta eller ligga ned på golvet. Ljuset släcks och ett värmeljus tänds för att skapa en mer avslappnande atmosfär. En instrumental låt hjälper också till att skapa en avslappnande stämning. Här valde vi låten Circle of life som vi tycker passar bra in på temat och följer den röda tråden.

En dag i djungeln


Det är en varm och skön dag i djungeln,
solens strålar värmer alla djur och växter,

Gör cirklar med händerna över ryggen

En elefant går med tunga steg i värmen,
han är på väg till vattenhålan för att dricka

Trycker med handflatorna över ryggen

Plötsligt kommer en fjäril flygande,
Den breder ut sina vingar,
och landar på elefantens rygg

zig zag rörelser med händerna

På marken sitter en färgglad fågel,
som pickar efter frön

trumma lätt med fingertopparna på ryggen

Och lite längre bort håller tigrarna till,
de vässar sina klor mot träden

Dra försiktigt med naglarna uppifrån och ner.
Börja uppifrån ryggen och gå neråt

Högt upp i träden klättrar aporna,
Där leker dom och busar till de blir trötta

Knåda nedifrån och upp på hela ryggen

De lägger sig sedan gott på varsin gren
Och slumrar en stund

Håll händerna mot ryggen en lång stund helt stilla


Varför: Genom detta moment tränar barnen bland annat på sin kroppskännedom, koncentration och samhörighet. I den reviderade läroplanen för förskolan Lpfö 98 (2010,s 12) poängteras det att förskolan ska sträva efter att varje barn får möjlighet att utveckla sin identitet, motorik, kroppsuppfattning, koordinationsförmåga och självständighet samt känner sig trygg i den.

Tips: När man läser en massagesaga i en barngrupp kan det vara bra att läsa sagan flera gånger för att de ska ges möjligheten att lära sig rörelserna. Att låta barnen vara med och skriva en egen massagesaga kan stärka deras nyfikenhet och lusten till att våga vara med i momentet, eftersom de fått vara delaktiga från början.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar