söndag 1 maj 2011

Musikprojekt dag 1

En förmiddag med en massa idéer och diskussioner som ebbade ut i en allt klarare struktur under eftermiddagen. Då vi med Sissies hjälp kommit fram till att musikteaterns arbetsgrupper blev dessa tre: Manus/Teater, Rekvistita/Ljus och Musiker/Cd. Med tydliga ramar av struktur och vem som gör vad kändes det ganska bra. Manus/teater ska sätta ihop låtarna så gott det går till en story som sedan rekvisita/ljus får jobba efter.

I läroplanen för skolan, Lpo 94 (s.7) står det under skolans uppdrag att:
 Drama, rytmik, dans, musicerande och skapande i bild,text och form skall vara inslag i skolans verksamhet. En harmonisk utveckling och bildningsgång omfattar möjligheter att pröva, utforska, tillägna sig och gestalta olika kunskaper och erfarenheter. Förmåga till eget skapande hör till det som eleverna skall tillägna sig.
Genom att arbeta med ett musik/teater projekt omfattas dessa delar som tas upp i Lpo 94.

Jag, Sofie, Sandra, Teuta och Sara var deltagarna i musikergruppen, och vi startade genast med att lyssna igenom och se vad för instrument som spelades i de sex låtarna. Vi fortsatte sedan att sjunga och spela igenom dem, och bestämde att vi skulle lära oss en låt åt gången/per dag och starta med den vi tyckte kändes svårast. Det var "Den gröna draken", och att vi tyckte den var svår berodde på att den innehöll besvärliga ackord. Som tur är så har vi en duktig musiker i Sofie och hon visar, hjälper och organiserar arbetet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar