Byggstenarna i ming är ljud, puls, rytm och toner.
Gör det!!!!! håll på med instrument och ljud och lämna utrymme för barnen att komma in. Till exempel i denna sången som vi sjöng Alla ljud ä musik, bar man gör dom, lämnas utrymme för olika ljud man kan hitta på för stunden eller fått tänka ut innan. Använd allt som låter.
Ljudsaga, Torben berättade hur hans morgon sett ut och vi fick komma på ljud och något tecken som ljudet stod för och sedan berättade vi genom att läsa/avkoda de tecken/symboler vi ritat som då stod för ett visst ljud. Det var väldigt kul och samtidigt är det för barnen en läsförberedande aktivitet där de bland annat tränar på att läsa av symboltecken som är en del i språkutvecklingen.
Här testar Sara en ensträngad bas där ackorden är märkta i både färg och ackordbenämningen. Ett smidigt och lätthanterligt instrument som passar till även små händer. Det lät hur bra som helst och skulle fånga många barns intresse om de fick möjlighet att testa på. Vi spelade efter färgerna som även fanns upptryckta på vårt sångpapper, Torben visade också med olika färger vilken färg som skulle spelas och när. Med hjälp av en filttavla och färgade pluppar också i filt kunde en hel låt komponeras. Detta skulle kunna bli en utveckling av fallskärmen som också handlar om färger och timing.
Här provar Sanna en flöjt som har ett bestämt ackord, vi spelade Blinka lilla stjärna allihop och Torben dirigerade med hjälp av färger.
Här nedan ses en bygelgitarr där ackorden är inställda på respektive färg. Bygeln ställs ovanför det ackord som man vill ha och hur lätt och roligt som helst blev det att spela gitarr. Tur att vi inte sett dessa innan musikprojektet för då kanske man inte lärt sig spela på vanlig gitarr utan skaffat en sån här istället. För barnen som har små händer och är nybörjare blir detta som att bli proffs med en gång, fantastiskt vad det lät ok när vi spelade tillsammans. Sten Bunne heter mannen som tillverkar dessa och på musinova.se kan man se mer.
Vad vore livet utan dej, va vore livet utan mej
vad vore livet utan mat, va vore livet utan fat
Denna sången lockar till rim och det är ju alltid kul och språkutvecklande. Vi slutade med en sång som man var tvungen att göra en reflektion över vad vi gjort idag, Tack för idag! Nu har vi .........ja sjung allt vad vi gjort idag. Vilket det i Lpfö 98 (rev. 2010) står under utveckling och lärande att vi ska sträva efter att utveckla, det står så här:
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker föstå andras perspektiv.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar