torsdag 24 februari 2011

24/2 Didaktisk momentplanering 1

En dag full med tips och idéer till musikaktiviteter med både små och lite större barn. En del moment var för mig okända, som till exempel "Spela ljudmemory med våra egna kroppar", vilka ljud man kan förändra efter tema eller intresse. Idag bestod memorylätena av bondgårdsdjur, vi fick som vanligt många goa skratt på köpet. Mycket former av sång där känslolägen och olika tempon förändrade låtarnas ursprung. Djur, färger, rörelser och känslor var de teman som lyftes.

Att kunna styrka med läroplanen är viktigt, det för att synliggöra vad för olika former av lärande vi arbetar med i leken och musiken. Språkutvecklingen, det sociala samspelet, matematiken och rörelser i olika former är saker som tränas och det ska vi alltid försöka att påvisa. Då kan det vara bra att ta för vana att skriva  momentplaneringar där lärandet synliggörs och styrks. Det kan då bidra till att vår kommande yrkesstatus höjs när vi kan argumentera för de former av lärande som ingår i det vi gör med barnen, och  mot dem som anser förskoleyrket och de estetiska aktiviteterna endast är "lekstuga". I läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev 2010 s.11) står det under utveckling och lärande att:
Verksamheten ska främja leken, kreativiteten och det lustfyllda lärandet samt ta till vara och stärka barnets intresse för att lära och erövra nya erfarenheter, kunskaper och färdigheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar