onsdag 16 februari 2011

Littsem 1 och trummor

Bra diskussioner under seminariet, alla tycker det är viktigt att den estetiska lärprocessen får en mer framträdande roll. För att övertyga dem som nu inte anser att detta är viktigt krävs att vi har goda argument till och att vi kan framföra dem på ett sätt som är relevant och faktabaserat. Att vi sedan kan använda estetiska uttrycksformer själva är ju här en förutsättning.

 


                                           Karin, jag, Anna, Marie, Sanna och Ida lyssnar och lär.

Trummor och Tobias, det blev en kul eftermiddag. Vi spelade på Djembe, en trumma som har sitt ursprung i Västafrika. Tre grundslag, sätt att spela på djembetrumman, hela handen lite avslappnat, hela handen stumt och halva fingrarna snärtigt längst ut i kanten. En ledare startar tydligt upp låten och styr genom den och avlutar. Tobias visade hur vi skulle spela trestämmigt (polyrytmiskt) där han sedan spelade solo, det var verkligen jättefräckt. Varje slag kändes i hela kroppen, skulle kunnat hålla på hela kvällen om inte fingrarna blivit så ömma. Slår numera lite trumslag på både det ena och det andra, det måste vara ett tecken på att det fångade mitt intresse minst sagt.Vi lärde oss en afrikansk sång med dans, Dosala. Skolbarnen sjunger och dansar den när de går till skolan, och de skrämmer olika djur på vägen med dansrörelserna.(Mjuka gungande höfter).

Litteraturen; Hallström, Lennart (1999). Lär dig spela djembe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar