onsdag 16 februari 2011

Rim, rytm och röst

Konst-ordkonst-tonkonst, för att vara konst eller ses som konst ska den på något sätt beröra/påverka, ha en avsikt/intention.Den ska skapa en sorts kommunikation mellan konstnär och beskådaren. Rörlig och stillastående konst, exempel på rörlig konst är musik, teater och muntlig litteratur, och exempel på stillastående konst är bilder, skulpturer och litteratur. Skönlitteraturens estetik glöms ofta bort, det som diskuteras är innehållet. Jörgen gick igenom vad vårt språk består av och att vi behöver vara språkligt medvetna, fonetiskt medvetna. Vi arbetade med stavelser, betonade stavelser, pauser, dialoger, dikter, verser och rim.Vilka olika sätt man kan säga ett och samma ord men att det kan få olika betydelse då det sägs med olika betoning på vokalerna.

 Rimma kan man göra på många sätt, i början, i mitten och i slutet. Poesi är ett bra sätt att använda med barnen då det inte finns några rätt eller fel, däremot kan barnen känna trygghet i att veta att det finns olika sätt att skriva och få exempel på dem. I Lpfö 98 (rev 2010) s.12 står det att:

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra.

Poesi är en form att leka med ord, uttrycka tankar, argumentera och kommunicera. Att skriva egna texter till sånger likaså, vilket vi nu har till uppgift.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar