onsdag 6 april 2011

Att känna rörelse

Här hade vi en WS där kreativ dans var det vesäntliga och hur vi som pedagoger kan skapa förutsättningar för barnen att kunna utöva den. I den kreativa dansen är allt rätt, härma rörelser eller hitta på egna. Rekvisita kan vara bra att använda då rörelserna förlängs och förstärks. Det kan även vara skönt att "gömma" sig bakom om man är lite försiktig av sig. Att bli bekväm i olika rörelser förutsätter att man ofta får pröva på dem, allt nytt kan vara främmande och en del barn behöver flera tillfällen på sig att kanske bara iaktta innan de vågar sig hän. Använd hela rummet.

Viktigt är att känna efter i kroppen var det är som egentligen känns när vi rör oss på olika sätt. Hur känns det till exempel när vi snurrar runt? Stanna upp, fundera och reflektera. När vi ska efterlikna/gestalta olika slags djur kan det vara bra att "känna in" dem i kroppen. En elefant har ju mer än en snabel och han är otroligt stor och tung, kan det ha något med att han går som han går? Genom att studera, kommunicera och reflektera över hur olika rörelsemönster ett visst djur har till exempel, kan sedan barnet själv gestalta i egen vald uttrycksform. I Lpo 94 (s.10) står det under lärandemål att:

Skolan ansvarar för att varje elev efter genomgången grundskola kan utveckla och använda kunskaper och erfarenheter i så många olika uttrycksformer som möjligt som språk, bild, musik, drama och dans

Föra-följa, vi prövade bland annat att föra varandra i olika riktningar genom att vi höll fingrarna mot varandra och "doserade" vår kraft så kompisen förstod åt vilket håll vi ville gå. Den som följde blundade och fick vara uppmärksam på hur kompisen tryckte olika hårt med fingerspetsarna. Här vill det till att vara trygg med kompisen och lita på varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar