måndag 18 april 2011

Planering av didaktiskt seminarium

Vi valde efter lite olika förslag att jobba utifrån temat Afrika/djungel. Vi bestämde att vi skulle utgår ifrån att starta upp lite lugnt, höja tempot och avsluta lugnt.
- samla in barnen,
- starta upp med lite lugnare tempo där både kropp och röst får värma upp, In the jungle från Lejonkungen sjunger vi och kompar med gitarrspel
- därefter en rörelsedans till musik, rörelser som knyter an till afrika med låten Waka Waka med Shakira
- en sång och lekövning där vi sjunger En elefant balanserade och balanserar på rep och hämtar fler elefanter
- en massagesaga att varva ner till, handlingen i sagan beskriver olika djur och vad de gör.

I denna uppgift får vi möjlighet till att pröva på olika musikupplägg vi skulle vilja använda när vi ska ut och arbeta. ett jättebra tillfälle att samarbeta, förbättra och utveckla idéer vi får. Allt är lättare när man kan bolla lite fram och tillbaka och testa på varandra. Gitarrspelandet får sig också en uppsving då man har ett givet mål, lättare att öva när en deadline finns. Sången blir som den blir, vi har ju lärt oss att alla kan sjunga så det är bara att koppla bort att man inte har någon vacker sångröst. Det är bara bra i en barngrupp att de får höra att alla kan sjunga oavsett hur det låter, det bidrar tror jag till att alla vågar sjunga. Det handlar inte om att det ska låta vackert utan att det ska kännas härligt i hela kroppen att få sjunga. Vi ska tänka på att ge rikligt med tillfällen till musikaktiviteter i olika former och att vi i denna kursen får en mängd olika färdiga momentplaneringar bidrar till att vi har mycket material att utgå ifrån.

I Lpfö -98 (2010) s.11 står under utveckling och lärande att: "Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin motorik, koordination och kroppsuppfattning...", vilket är några av flera saker vi arbetar med att utveckla när vi arbetar med musik, sång och rörelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar